Sunday 25 December 2011

Nagellack igen




Nagellack har funnits i mina tankar ett tag, då jag har märkt att många modebloggare har fått större intresse för detta och verkar ständigt ha målade naglar, och samma sak gäller för människor omkring mig. American Apparel säljer nagellack sedan två år tillbaka, betyder detta att nagellack är lika essentiellt som t-shirts nuförtiden? Jag undrar varifrån denna trend kom?
Tidigare har jag tänkt att de som är mycket intresserade av nagellack ganska ofta inte är lika modeintresserade, och vice versa. Men en skillnad finns kvar mellan dessa grupper som jag ser det: de flesta har nuförtiden korta naglar, medan de som är väldigt intresserade av nagellack brukar ha långa naglar/nagelförlängning. Detta får mig att minnas Hollywood-trenden med korta svarta naglar för några år sedan. Kanske började trenden då? För sedan dess har korta naglar varit standard och så har flera okonventionella färger blivit hypade, såsom Chanels Particulière och Jade. Det var på 90-talet som annorlunda färger först blev stort, så nagellackstrenden matchar även den rådande 90-talstrenden, då många olika nyanser är populära för tillfället.
Jag vet inte om jag kommer måla naglarna lika ofta som många modebloggare gör, men jag har uppskattat när jag har haft lackade naglar. Det kan liva upp en enkel outfit, som på fotot ovan. Förutom det nagellacket och detta, brukar jag hålla mig till de diskreta färgerna på det andra fotot ovan. För jag tycker att det är enklare att matcha till kläder och smink, och att det går snabbare att applicera ett rött läppstift för att pigga upp.
En sak som dock bekymrar mig vad gäller nagellack, förutom feministaspekten med bortkastad tid, och att det brukar kännas som att jag köper grisen i säcken då färgen inte brukar bli som den ser ut i flaskan; är alla kemikalier som finns produkterna. Nästa gång jag köper nagellacksprodukter tänker jag titta på märken som innehåller färre kemikalier, såsom exempelvis Zoya. Jag såg att de har en quick dry som bara innehåller silikon och camelliaoljeextrakt, och eftersom jag har en flaska med camelliaolja hemma undrar jag om man kanske kan använda bara ren olja istället?

Nail polish has been on my mind for a while now, because I've noticed that many fashion bloggers have become more keen on using it, and so has many people around me. American Apparel started selling their own nail polish range two years back, does this mean that nail polish has become as essential as t-shirts? From where did this trend appear?
I used to think that the people that are very much into nail polish, often are not as much into fashion, and vice versa. But there still exists a distinction between these two groups as I see it: most people wear their nails short nowadays, while the ones that are very much into nail polish usually have long nails/nail extensions. That makes me recall the Hollywood trend with short black nails some years ago. Maybe this is when the trend started? Because since then, short nails have been the norm, and several unconventional colours have been hyped, such as Chanel's Particulière and Jade. It was in the 90's that unusual shades became big for the first time, so the trend matches the current 90's revival too, since many different shades are in vogue right now.
I'm not so sure that I'll paint my nails as often as many fashion bloggers do, but I've enjoyed the times when I've had nail polish on. It can lift a simple outfit, as in the pic above. Besides from that nail polish and this, I usually keep to the discreet colours in the second pic above. Because I think it's easier to match with clothes and make up, and that it's more convenient to put on a red lipstick for extra colour.
One thing that bothers me though with nail polish, except for the feminist aspect of wasted time, and the fact that it feels like I'm often buying a pig in a poke, since the nail colour often doesn't match the bottle colour: is all the chemicals in the products. Next time I'm buying nail polish products, I'll look for a less toxic brand, like for example Zoya. I've noticed that their quick dry only contains silicone and camellia oil extract, and since I have a bottle of camellia oil at home, I wonder if I could perhaps use just pure oil instead?

2 comments:

Jenny Ekberg said...

Jag maste saga att jag nastan alltid koper Chanel (brukar passa pa i taxfree); jag ar dalig pa att mala, har skakiga hander, och Chanel liksom sprider ut sig snyggt i alla fall. Jag har alltid korta naglar; just nu malar jag dem i ljusgratt, parlgratt och en lila farg som har lite gratt i sig men anda ar varm (ja later konstigt). Dessa lack ar inte Chanel, men ska kopa fargerna i Chanel. Tycker verkligen att Chanellacken ar varda pengarna.

Tidsenligt said...

Tack för tipset Jenny! Chanel är stort i blogosfären, de är trendledande vad gäller färger, men jag visste inte att de hade så bra kvalitet, jag får åxå kolla upp på taxfreen nästa gång! Jag kikade själv på ett nagellack ifrån Essie i höstas som var ljust lila med en grå ton i, verkligen fin färg!

Post a Comment