Thursday 1 December 2011

Marni för H&M



Marni är näst ut att samarbeta med H&M, kollektionen kommer nå butik den 8:e mars. Personligen har jag aldrig haft något större intresse för H&Ms designsamarbeten tidigare, och jag får återkomma till ämnet i början av mars nästa år för att se om jag känner som jag gör nu, men denna gång är jag betydligt mer exalterad! Jag kan redan nu se den lilamönstrade dräktjackan till ett par svarta stuprörsjeans framför mig.
Marni förknippar jag med med mönstrat, damiga skärningar, och platåskor, så jag gillar hur Marnis chefsdesigner tillika grundare säger att denna kollektion kommer att tilltala en yngre publik. Jag tycker även det är intressant att de som inspiration nämner Bauhaus grafik, då även Acne har refererat till Bauhaus, men då i den avskalade formens betydelse.

Marni is next in line to design a collection for H&M, which will be in stores on March 8. Personally, I've never been that interested in H&M's earlier designer collaborations, and I'll get back to the subject in early March to see if I feel the way I do now, but this time around, I'm much more exited! I can already vision the purple print suit jacket paired with a pair of black, skinny jeans. I associate Marni with prints, ladylike cuts, and platform shoes, so I like the fact that Marni's chief designer, and also founder, expresses that this collection will speak to a younger audience. I also find it interesting that they mention Bauhaus graphics as a source of inspiration, when Acne also has referred to Bauhaus, but then in the meaning of clean shapes. 

No comments:

Post a Comment