Friday 25 November 2011

Skönhet på 90-talet


Kate Moss on the cover in December 1992


Cameron Diaz in the movie 'The Mask' from 1994


MAC lipstick in the colour 'Paramount'


Dark blue nail polish


Klädmodet och musiken på 90-talet är något som jag har tänkt mycket på det sista året, och det är något jag högst troligt kommer att återkomma till. Många element ifrån 90-talet är nu tillbaka i i klädmodet, men hur skönhetsmodet såg ut är något jag inte funderat på förrän nyligen. Det som jag främst minns är mycket plockade ögonbryn, läppar markerade med läppenna, mörkt läppstift i brunaktig ton och mörkblått nagellack! 
Mörkblått nagellack är verkligen tillbaka på modet just nu. Själv har jag aldrig tidigare använt denna färg då jag vanligtvis använder mer diskreta färger på naglarna, men jag testade det ändå för några dagar sedan som den modeslav jag är... Jag tycker fortfarande att det inte är riktigt jag, men att det matchar trenden med enkla smycken som råder nu, och att det kan tillföra något till en enkel outfit.
Jag provade även MACs 'Paramount' för några dagar sedan och även om jag även här inte tyckte att det kändes helt rätt på mig, så fick jag bra tips om att läppenna och läppensel är bra att använda för att ge ett mjukare intryck när man använder ett mörkare läppstift. Vilket återigen är något som jag kopplar ihop med 90-talets skönhetsmode, och vid närmare reflektion tycker jag att markerade läppkonturer passar bra ihop med de smala ögonbrynen som var högsta mode under början av 90-talet, då jag tycker att ögonbrynens markerade linjer matchar läpparnas dito. När jag ser på foton av Kate Moss från denna tid tycker jag att hon verkligen var snygg i mycket plockade ögonbryn och jag undrar om det är en trend som kommer komma tillbaka snart? Då det var inne på 70- och 90-talet och då det varit inne ett tag nu med naturligare ögonbryn, känns det som att modets inneboende regelbundhet talar för det. Vi får vänta och se, och under tiden kan den här den här musikvideon ifrån 1994 ge mer nostalgisk skönhetsinspiration.

The fashion and the music of the 90's is something that's often been on my mind this last year, and I believe I'll surely come back to the subject on this blog. Many elements of the 90's fashion are now back in trend, but what the 90's beauty trends looked like haven't crossed my mind until recently. Distinctive trends that I remember are very plucked eye brows, lips lined with a lip pencil, dark brownish lipstick and dark blue nail polish!
Dark blue nail polish is really back in trend this season. Personally, I've never used that colour on my nails before as I usually go for more discreet colours. But I tried it on a few days ago, as the fashion slave I am, and... I still don't think it feels like me, but I think it matches the current fashion with simple jewelry, and that it can add something to a minimalistic outfit.  
I also tried the lipstick called 'Paramount' from MAC a few days ago, and although the colour didn't feel completely right for me, I still got some useful tips on how to create a softer look when applying a darker lipstick, by using a lip liner and a lip brush. Which again is something I connect with the 90's beauty trend, and upon reflection, I find that the accentuated lip lines matches the narrow eyebrows, because it's all about an emphasis upon line shapes. And in my opinion, narrow eyebrows suited Kate Moss very well, and I wonder if that trend will come back anytime soon? Since it was fashionable in the 70's and the 90's, and since it's been fashionable to have more natural looking brows for a while now, I believe that fashion's inherent regularity implies that. We'll have to wait and see, and in the meanwhile, this music video from 1994 can be a further source of nostalgic beauty inspiration.

(Images: www.harpersbazaar.com, blogcabins.blogspot.com, www.maccosmetics.com, www.alllacqueredup.com)

No comments:

Post a Comment