Thursday 5 January 2012

Allt för håret


Ovanstående kosttillskott tar jag dagligen för mitt hår sedan 1,5 månad tillbaka. Jag började nämligen att tappa mycket hår denna sommar som en biverkning efter att ha tagit vanliga tabletter mot gräspollen-allergi. När månaderna gick och jag fortsatte att tappa mycket hår, och även min frisör kommenterade detta fick jag nog och gjorde ovanstående inköp. Som tur är märkte jag av effekten direkt, från första dagen jag började med tillskotten återgick mitt håravfall till normala nivåer. Vilken otrolig lättnad!
Det som jag tror hjälper mig mest är kosttillskottet längst till höger, MSM, vilket är rent svavel. Svavel är nämligen en viktig beståndsdel i keratin som bygger upp håret, och dessutom rensar det ut gifter ur kroppen. Svavel finns det mest av i proteinrika livsmedel, och eftersom jag precis har blivit vegetarian tror jag det kan vara bra för mig. Tipset om MSM fick jag i en hälsokostaffär, och det som var intressant var att expediten bara rekommenderade mig extra b-vitaminer och MSM, hon ansåg att andra tillskott som är avsedda för håret inte tillför något. Eftersom jag hade beställt de andra två kosttillskotten till vänster på nätet, och de ankom några dagar efter att jag hade börjat ta b-vitaminer och MSM och redan fått effekt, tror jag att det kan ligga något i vad hon sa. 

Since 1,5 months, I've been taking the above dietary supplements for my hair. I started loosing a lot of hair this summer after I'd taken a common medication against grass pollen allergy. When the months passed and I continued loosing a lot of hair, and even my hair dresser commented on it, I'd had enough and made the above purchase. Luckily, I noticed a change right away. From the very first day of taking the supplements my level of hair loss was back to normal, and it was such a relief! 
I think that it's the MSM to the right that has helped me the most. MSM is pure sulphur. It constitutes a large part of the hair's keratin, and it also has a detoxifying effect. Protein rich foods are rich in sulphur as well, and because I just recently became a vegetarian, I think it will be beneficial for me to take. I got the tip about MSM by a sales person in a health food store, and I find it interesting that she only recommended me b-vitamins and MSM. She said that she found other dietary supplements marketed for healthy hair to be much less essential. Since I'd ordered the other two supplements to the left from a web shop earlier, and they didn't arrive until a few days after I'd started taking the b-vitamins and MSM, of which I'd already had felt an effect, I think that she might have a point.

No comments:

Post a Comment