Monday 9 January 2012

90-talstendenser hos COS








COS är en av mina favoritbutiker, jag blev oerhört glad när de öppnade i Stockholm i våras, efter att ha sett så många snygga plagg ifrån COS på de danska bloggar jag följer. Igår var jag där och kollade in rean, jag var egentligen på jakt efter denna orangefärgade cardigan, men jag hittade den inte, så jag provade ovanstående plagg istället. Jag vill klassificera dem enligt 90-talstrender:
-Färg! Som jag nämnt är det mycket färgstarka plagg i butik denna vinter. Starka färger var även inne på 90-talet minns jag. Jag kommer till exempel ihåg att jag gick i en kort orange kjol likt denna 1995, tillsammans med en batikad ribbstickad kortärmad farfarströja i mycket starka färger såsom orange (färgmatchning!), blått och grönt m.m., och till det ett par bruna mockaboots.
-Blocktrend, samt blått med brunt! Denna kjol påminner mig lite om den här. Jag gillade COS-kjolen, men den fanns tyvärr inte i min storlek, jag viker in den på bilden så att den ska passa mig. Jag tyckte verkligen att blått tillsammans med brunt var fint på 90-talet. Jag vet inte när denna färgmatchning uppkom, då 90-talet var ett årtionde där trender kom åter på modet. Detta får mig att tänka på den franske modeteoretikern Roland Barthes som ser mode som ett system som styrs av kombinationer varav det finns ändligt antal element och vissa regler för förändringar. Han menar att det t ex finns vissa plagg som kan kombineras, andra inte. Han menar även att modet är förutsägbart då det i ett historiskt perspektiv finns en väldigt markerad regelbundenhet (The Language of Fashion, p. 100-101). Kanske är då blått/brunt en sådan kombination som 'kan' kombineras och som kommer återkomma som trend?
-Minimalism! Denna kappa eller klänning (?) är både blockfärgad och väldigt enkel i  formen, och påminner mig om 90-talets minimalism.

Dagens coolaste: tjejen jag såg på stan som tog av sig sin vinterjacka och gav den till en hemlös, för att sedan fiska upp en reafyndad vinterkappa ur en påse och sätta på sig den.

COS is one of my favourite stores, I was so happy when they opened a store in Stockholm last spring, after I've seen so many beautiful things from COS in the danish fashion blogs that I read. I was there yesterday to check out the sale, and I was actually looking for this orange cardigan, but I didn't find it, so I tried on the above garments instead. I'd like to classify them according to 90's trends:
-Colour! As I've mentioned, there are many colourful clothes in stores this winter. I recall that strong colours were trendy in the 90's too. For example I remember that I had a short orange skirt in 1995, kind of like this one. I wore it together with a tie-dyed, ribbed shortsleeved henley sweater in strong colours such as orange (colour matching!), blue and green etc, and also a pair of brown suede boots.
-Colour blocking, and blue together with brown! This skirt reminds me a bit of this one. I liked the COS-skirt, but unfortunately it wasn't available in my size, I'm tucking it in on the photo to make it fit me. I really liked the colour combination of blue and brown in the 90's. I'm not sure when this colour combination originated though, since the 90's was a decade when trends resurfaced. It makes me think of the French fashion theorist Roland Barthes, who sees fashion like a system which is ruled by combinations in which there is a finite reserve of elements and certain rules of change. For example, he means that there are some elements of clothing that can be put together, but others which are not allowed. He also sees fashion as predictable, as it is historically marked by regularity (The Language of Fashion, p. 100-101). Maybe blue/brown is such a combination which can 'can' be combined and which will return in fashion?
-Minimalism! This coat or dress (?) is combining colour blocking with a simple shape, and it reminds me of the minimalistic 90's trend.


Today's coolest: the girl I saw who took of her winter jacket and gave it to a homeless person, and then took up a winter coat bought on sale from one of her shopping bags and put it on. 

2 comments:

Anonymous said...

Anita, hoppas du köpte den gula klänningen, den e galet fin! Och du med!

Tidsenligt said...

Tack vad snällt sagt, Oumie! Jag kunde lista ut att det var du... Jag köpte inte klänningen för jag tyckte att den var lite för stor upptill, jag håller in den lite på bilden. Den kostar bara 295:- nu annars, tips tips :)

Post a Comment