Friday 17 August 2012

Henrik Vibskov S/S13

(Pics: copenhagenfashionweek.com)
Enligt min blogglista på höger ytterkant kan man se att några av mina personliga favoritbloggar är danska, väldigt många av dem faktiskt. Jag tycker även att dansk kläddesign är inspirerande, där det finns en konstrast mellan de mer klassiska och de mer streetwear-inpirerade danska designerna. Jag tycker att de sistnämnda ofta har en lite mer vågad och rolig design än den svenska motsvarigheten, och även om jag vet att svenskar ibland finner den danska stilen "clownaktig" tycker jag det är roligt att se på. Henrik Vibskov är ett bra exempel på detta, och när jag nyligen tittade igenom visningarna på  Köpenhamns S/S13 modevecka var hans kollektion min favorit. Ovanför är några av mina favoritoutfits, vilka jag tycker är väldigt bärbara med! Jag skulle kunna se mig själv i dessa ovanstående outfits rakt av (men nog minus skorna och antagligen hatten med)! 
Vibskovs show kallades för 'The Transparent Tongue', och det var verkligen en show! Den prickiga saken till vänster i fotona representerade den faktiska "tungan", vilken hade dansare inuti som fick den i rörelse. Det går att skådas i videon här. Detta kanske låter väldigt annnorlunda för en modevisning, men Vibskovs visningar är kända för att samtidigt vara både mode och konstinstallation. Vilket ger dem en särskilt spännande atmosfär skulle jag säga. 
Efter att ha titttat igenom bilderna började jag tänka på Erykah Badu och hennes stil, och särskilt hennes förkärlek till att bära hatt. Vad tycker ni när ni jämför med bilderna nedan? Kan kanske Erykah ha varit till inspiration för Henrik Vibskov? 

By the look of my blog list on the far right, you can tell that some of my favourite bloggers are Danish. Most of them actually. I find Danish fashion design very inspiring as well, with a contrast between the classic and conservative look and the young street wear inspired style. I often find it to be a bit more risky and fun than Swedish fashion design in general, and Henrik Vibskov is a prime example of that. When I looked through the recently held S/S13 shows his was my favourite, and above are some of my favourite looks! Truly inspiring and very wearable as well! I could see myself in all the women's wear looks above (minus the shoes). 
The show was named 'The Transparent Tongue' and it was a show in its true meaning. The dotted figure to the left in the photos was the actual 'tongue' which was moving around due to the dancers inside of it. You will get a clearer view of what I'm talking about in the video here. This might sound all odd for a fashion show, but the Henrik Vibskov shows are renowned for being part fashion and part art. Which give them an especially interesting nerve I'd say.
After going through the pictures I couldn't help thinking about the singer Erykah Badu and her style and especially her affinity for wearing hats. What do you think when looking at the pictures below? Are you with me when I say that I think that Erykah might be Henrik Vibskov's muse?

Erykah 2010

Erykah 2011
Erykah 2012

Erykah 2009

Henrik Vibskov A/W 2010

No comments:

Post a Comment