Thursday 8 March 2012

Feminism



Ett ämne som jag känner starkt för är feminism. Som tonåring läste jag Maria-Pia Boëthius bok 'Patriarkatets Våldsamma Sammanbrott & Varför Våldtäkt Finns', vilket gjorde intryck på mig, och nyligen läste jag om den och tycker fortfarande att den är lika bra, läs den! Den handlar bl a om den otrygghet kvinnor känner över möjligheten att bli våldtagen, något som de flesta män antagligen inte tänker på, och hur detta faktum samt rättssystemets misslyckande i våldtäktsfall bidrar till att vidmakthålla patriarkatet, m.m.
När jag läser om ojämställdhet blir jag väldigt upprörd minst sagt och jag tycker att alla machoideal och idéer om att kvinnor är si och män är så gärna kan dö ut nu vad mig beträffar, för det tror jag skulle göra oss till friare människor. Samtidigt som jag blir upprörd över ojämställdheten sporrar det mig att tala med högre ton, och att ta större plats, kanske inte så här stor plats (superbra sida!), eller det kanske skulle vara intressant att testa?

A subject I feel very strongly about is feminism. As a teenager I read a book by the Swedish feminist author Maria-Pia Boëthius, and it made a big impression on me, I recently reread it, and I still like it just as much. The book isn't translated to english though... but I can tell you that it amongst others covers the inherent fear women feel about being raped, something I guess most men don't reflect upon, and how this fear and the legal system's failure in securing women's rights in rape issue helps to sustain patriarchy. 
When I think about gender inequality I get very upset to say the least, and I think that we would be better off if all macho ideals and ideas about how men and women are different would cease, because I think that would make us all feel more free. But as I get angry, I'm also motivated to speak with a louder voice and to claim more space, maybe not this much space (a really good website about the common macho man syndrome in Stockholm's public transportation!), or maybe it would be interesting to try?

No comments:

Post a Comment